Show me the socks and I’ll show you the man

Dus op een gegeven moment ben je een zelfverklaard sokkenexpert en betrap je jezelf op een zorgvuldig beargumenteerde analyse over een man die drie tafeltjes verderop zit, enkel (geen woordgrapje) gebaseerd op de sokken die hij draagt.

De met zorg uitgebalanceerde rommelaar
Hij zit met zijn benen over elkaar, waarschijnlijk alleen maar omdat zijn outfit zo het beste uitkomt. De hoge gele sokken passen perfect bij zijn bruine ribbroek en het paars geruite houthakkersoverhemd wordt aan zijn broek vastgestrapt door de bijkleurende gele bretels die hij draagt. Hij heeft er vanochtend duidelijk over nagedacht: de hipsterlook die hij ambieert zegt: ‘Met mij kun je lol hebben. Ik neem het niet zo nauw. Maar ik vind het wel belangrijk om goed voor mezelf te zorgen.’

De ‘laat me met rust, ik ben brak’-man
De broekspijp van zijn trainingsbroek zit aan één kant in zijn sok. Het is een vale, verwassen sok die ooit zwart geweest moet zijn. Ik kan hem niet ruiken, maar ik weet zeker dat hij stinkt. Waarom is hij überhaupt naar buiten gegaan?, vraag ik me af, tot zijn identieke vriendengroep aanschuift. De koffie in het studentenhuis is op, dus bestellen ze hier wat.

De ‘all work no play’ bankier
Zijn koffie zit in een kartonnen bekertje, maar dat zegt me minder dan de sokken waarin hij zenuwachtig op en neer balanceert. Als je heel erg scheel kijkt, lijken ze dezelfde kleur te hebben, maar ze horen toch echt bij een andere ooit-zwart-geweest-sok. Het zijn sokken die met een tweede huwelijk bezig zijn en dat is ook precies wat zijn noodlot in petto heeft.

En zo kunnen we nog zeker vijftien verschillende soorten onderscheiden en antropologisch gezien zouden we hier best een interessant verhaal van kunnen maken, ware het niet dat er waarschijnlijk – voor de meeste van ‘onze mannen’ – geen bewuste keuze aan vooraf gaat.

Dus mannen, bij deze een gratis eye-opener: wij vrouwen observeren ons een ongeluk. En als we daarmee klaar zijn bespreken we, met de grootste nauwkeurigheid, ieder geobserveerd detail. Denk daaraan, als je morgenochtend een nieuw bolletje sokken uit je sokkenla trekt!

Manitou

Over ons Het begon - zoals wel meer mooie ideeën beginnen - op een zonnige middag, op een Amsterdams terras, achter een wijntje. ‘De meeste mannen hebben het stijlgevoel van Maarten van Rossem.’ ‘Van wie?’ vroeg Louise, terwijl ze driftig contact met de ober probeerde te maken. ‘Die degelijke professor in de ironie of zoiets.’ ‘Donkere broek, gestreept button-down overhemd, donkergrijs colbert en schoenen van De Schoenenreus?’ ‘Dat is hem.’ Caroline knikte naar een kloon van de omschreven man. ‘Waarom besteden mannen geen moeite aan hun kleding?’ ‘Mannen zijn gemakzuchtig.’ ‘Nee, ze weten niet beter.’ ‘Ze zijn verkeerd opgevoed!’ besloot Louise, die eindelijk kon bestellen. ‘Hoe kom je aan deze sokken?’ vroeg ze, in plaats van: mogen we alsjeblieft nog een fles wijn? De ober keek alsof er een rondje cappuccino werd besteld. ‘Heb je ze zelf gekocht?’ vroeg Caroline. ‘...’. ‘Of heb je ze gekregen?’ Louise vulde de stilte met een glimlach omdat er tenslotte toch nog meer wijn zou moeten komen. ‘Ik weet het eigenlijk niet precies.’ De ober leek zich te schamen, maar dat kon het onmogelijk zijn. Zonder dat hij het wist had hij het perfecte antwoord gegeven. ‘Precies!’ schreeuwde Caroline iets enthousiaster dan gepast. ‘Sokken verschijnen spontaan. Als paddenstoelen! Je koopt ze niet, ze zijn er gewoon. En dat is precies het probleem met het stijlgevoel van mannen.’ Op dat moment bedachten Caroline (34) en Louise (34) dat het tijd werd om de man wat te leren. Het begint met het fundament en zo ontstond Manitou. Sokken zijn zo basaal, maar kunnen tegelijkertijd een wereld van verschil maken. Ze zijn de figuranten die nu eindelijk een hoofdrol verdienen. Caroline, die in Singapore woont, schoolde zich in no time om naar een sokkenspecialiste extraordinaire met een major in ‘katoenkammingen’ en een minor in ‘weefsoorten’ en Louise vertegenwoordigt de frontlinie in onze hoofdstad waar ze de distributie, pr en marketing bestiert. In oktober 2015 gaven ze samen het startsein aan de revolutie. Over Louise Stutterheim: Louise studeerde Spaans en Latijns Amerika Studies in Utrecht. Na haar studie verhuisde ze naar Amsterdam waar ze de vintage meubelwinkel Hout & Nieuw opzette. Na ruim vier succesvolle jaren als winkeleigenaresse gooide ze het roer radicaal om. Ze verklaarde de oorlog aan de sportsok. Over Caroline Sliedrecht: Caroline studeerde International Business and Languages in Amsterdam. Na haar studie ging ze werken bij Coca-Cola en tegelijkertijd dook ze de banken weer in en volgde ze een Master of Business Administration die ze in New York heeft afgerond. Ze werkte daarnaast in een Art Gallery in Soho en heeft ze duizenden kilometers gefietst om de mooiste foto’s van The Concrete Jungle te maken. Eenmaal terug in Amsterdam verkocht ze haar werk met succes in verschillende winkels in Nederland. Nu woont ze in Singapore en speurt ze door heel Azie naar de beste sokken en werkt ze met Louise keihard om de man zo goed mogelijk te voorzien van sokken waar je (bijna) helemaal niets voor hoeft te doen!

No Comments

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked


UA-68065021-1